آکادمی تنیس اسحاقی

نحوه ی امتیاز دهی و رنکیگ در تنیس جهانی

دو نوع رنکیگ در تنیس وجود دارد: رده‌بندی جهانی و رده‌بندی سالانه. در مطلب زیر به توضیح این دو رده‌بندی می‌پردازیم.

رده‌بندی جهانی

«رنکیگ در تنیس جهانی» در واقع رنکینگ اصلی و معیار است که در اخبار و گزارش‌های ورزشی نیز معمولا به آن استناد می‌شود. این رده‌بندی روز دوشنبه هر هفته منتشر می‌گردد و مبنای اصلی گزینش بازیکنان برای حضور در تورنمنت‌های مختلف می‌باشد.

در این رنکینگ، رتبه‌بندی بازیکنان بر اساس امتیازاتی که در طول یک سال گذشته (۵۲ هفته‌ی منتهی به روز انتشار رنکینگ) به دست آورده‌اند، صورت می‌گیرد. مثال: در تازه‌ترین رده‌بندی جهانی که امروز (۲۸ خرداد ماه ۱۳۹۷) منتشر شد، فدرر دارای ۸۹۲۰ امتیاز است که این یعنی او از تاریخ ۲۸ خرداد ماه ۱۳۹۶ تا ۲۸ خرداد ماه ۱۳۹۷ (در طول ۵۲ هفته گذشته = یک سال) این میزان امتیاز را جمع‌آوری کرده است.

بنابراین ۲۵۰ امتیازی که فدرر روز دوشنبه برای قهرمانی در مسابقات ۲۵۰ امتیازی اشتوتگارت کسب کرد، به مدت ۵۲ هفته (دقیقا تا زمان برگزاری همین تورنمنت در سال آینده) در رنکینگ او محاسبه و پس از آن از رنکینگ خارج می‌شود. بدیهی است که اگر او مجددا در این تاریخ امتیازی کسب کند، امتیاز جدید وارد رنکینگ او خواهد شد.

با این حساب اگر فدرر سال آینده بتواند از عنوان خود در اشتوتگارت دفاع کند، عملا تغییری در امتیازش رخ نخواهد داد، چرا که ۲۵۰ امتیازی که از او کسر می‌شود با ۲۵۰ امتیاز جدید جایگزین خواهد شد. اما اگر او مثلا در فینال مغلوب شود، تنها ۱۵۰ امتیاز به دست خواهد آورد که این یعنی او در عمل ۱۰۰ امتیاز از دست می‌دهد. (۲۵۰ امتیاز سال قبل کسر و ۱۵۰ امتیاز سال جدید اضافه می‌شود)

نکته: اگر زمان برگزاری یک تورنمنت در تقویم مسابقات عوض شود، امتیازات آن تورنمنت در موعد مقرر (پس از یک سال برابر با ۵۲ هفته) از رنکینگ خارج خواهد شد.

علاوه بر بازه زمانی‌ای که به آن اشاره شد، رنکینگ هر بازیکن تنها امتیازات تعداد معینی از تورنمنت‌های وی را شامل می‌شود، که عبارتند از: ۴ تورنمنت گرند اسلم، ۸ تورنمنت مسترز، فینال تور جهانی و بهترین نتایج او در ۶ تورنمنت دیگر از بین مسابقات ۵۰۰ امتیازی، ۲۵۰ امتیازی، چلنجر و فیوچرز. البته تبصره‌های بسیاری در این میان وجود دارد؛ به عنوان مثال بازیکنانی که امتیاز لازم برای حضور در جدول اصلی مسابقات گرند اسلم و یا تورنمنت مسترز را ندارند، می‌توانند به جای آن‌ تورنمنت‌ها در مسابقات رده‌های پایین‌تر شرکت کنند.

رنکیگ در تنیس سالانه (Race)

اما نوع دیگری از رده‌بندی که در تنیس مورد استفاده قرار می‌گیرد، رنکینگ ریس (Race) نام دارد، که نمایانگر عملکرد بازیکنان در سال جاری میلادی* می‌باشد. این رنکینگ، ابتدای هر فصل (که مقارن با سال جدید میلادی است) صفر می‌شود و تنها امتیازات به دست آمده در فصل جاری در آن محاسبه می‌گردد. این رده‌بندی نیز مانند رده‌بندی جهانی هر دوشنبه به‌روز می‌شود. از این رنکینگ جهت تعیین هشت بازیکن برتر سال برای حضور در فینال تور جهانی مردان (مسابقات لندن) استفاده می‌شود. در آخرین دوشنبه فصل و همزمان با رسیدن به ۵۲مین هفته‌ی سال، امتیازات رنکینگ اصلی و ریس برابر می‌شوند.

با این توضیحات مشخص شد که در رنکینگ جهانی برترین بازیکنان جهان بر اساس عملکردشان در یک سال منتهی به تاریخ انتشار رنکینگ رده‌بندی می‌شوند و در رنکینگ ریس امتیازاتی که بازیکنان در فصل جاری جمع‌آورده کرده‌اند منعکس می‌گردد.

رنکیگ  در تنیس

*آخرین تورنمنت عمومی تور ATP، تورنمنت مسترز پاریس است که معمولا در ماه نوامبر و به فاصله دو ماه مانده تا پایان سال میلادی برگزار می‌شود. با این حال، امتیازاتی که بازیکنان پس از این تورنمنت در سایر مسابقات (چلنجر، فیوچرز به جز فینال لندن) جمع‌آوری می‌کنند نیز در رنکینگ ریس سال آینده آن‌ها مورد محاسبه قرار خواهد گرفت. به این ترتیب: رنکینگ ریس ۲۰۱۸ برابر است: امتیازات کسب شده در سال ۲۰۱۸ + امتیازات به‌دست‌ آمده پس از مسترز پاریس ۲۰۱۷ (به استثنای تورنمنت لندن)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا