آکادمی تنیس اسحاقی

تمام راکت‌های راجر فدرر؛ از ابتدا تا به امروز

راجر فدرر تنیس‌باز مشهور سوئیسی و دارندۀ ۲۰ عنوان گرند اسلم در دوران ورزشی ۲۱ ساله و پرافتخار خود همواره از راکت‌های شرکت به‌نام ویلسون استفاده کرده است. او که در سال ۲۰۰۶ قراردادی مادام‌العمر با ویلسون امضاء کرد، تا به‌امروز توانسته بیش از ۱۰۰ عنوان قهرمانی با محصولات این کمپانی آمریکایی به دست آورد و نام خود را در تاریخ تنیس جاودانه کند. مطلب پیش‌ رو به‌طور اجمالی سیر تغییرات راکت‌های فدرر را شرح می‌دهد.

۱- ۱۹۹۸-۲۰۰۱: Pro Staff 85 6.0 Mid-Production

فدرر با راکت مدل Pro Staff 85 6.0 Mid-Production کار خود را در تور حرفه‌ای تنیس شروع کرد. او با این راکت یکی از مهم‌ترین بردهای دوران حرفه‌ای خود را به دست آورد؛ پیروزی مقابل پیت سمپراس افسانه‌ای در دور چهارم گرند اسلم ویمبلدون ۲۰۰۱. «پیستول پیت» که الگوی ورزشی فدرر جوان بود نیز از همین راکت استفاده می‌کرد. اندازۀ صفحۀ این راکت ۸۵ اینچ مربع بود که مطابق استاندارد راکت‌های امروزی بسیار کوچک به‌حساب می‌آید. فدرر با این مدل توانست بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱، دو عنوان قهرمانی کسب کند.

فدرر پس از پیروزی مقابل پیت سمپراس در مسابقات ویمبلدون ۲۰۰۱

مشخصات راکت*

اندازه صفحه۸۵ اینچ مربع
وزن (با زه)۳۵۷ گرم
بالانس۸ پوینت سرسبک
الگوی زه۱۶×۱۸

۲- ژانویه تا مه ۲۰۰۲ (تا مسابقات رولان گاروس): Hyper Pro Staff 6.1 Silver W

مدل Hyper Pro Staff 6.1 Silver W در واقع همان مدل Pro Staff 85 6.0 Mid-Production بود اما با رنگ و لعابی متفاوت. گرچه اندازۀ صفحۀ این راکت در مشخصات فنی آن ۹۵ اینچ مربع ذکر شده، اما فدرر هیچ‌گاه در آن زمان از راکتی با سایز ۹۵ اینچ مربع استفاده نکرد. اندازۀ صفحۀ این مدل نیز ۸۵ اینچ مربع بود. بازیکن سوئیسی با این راکت موفق شد ۲ عنوان قهرمانی به دست آورد.

فدرر در مسابقات اپن استرالیا ۲۰۰۲ – Clive Brunskill / Getty Images ©

مشخصات راکت

اندازه صفحه۹۵ اینچ مربع
وزن (با زه)۳۴۷ گرم
بالانس۱۰ پوینت سرسبک
الگوی زه۱۶×۱۸

۳- مه ۲۰۰۲ تا ژانویه ۲۰۰۳: Hyper Pro Staff 6.0

فدرر در فاصلۀ ماه مه ۲۰۰۲ تا ژانویۀ ۲۰۰۳ از این راکت استفاده کرد. تعویض مدل قبلی با این مدل اولین تغییر عمده‌ای است که فدرر در راکت خود ایجاد کرد چراکه اندازۀ صفحۀ این محصول ۵ اینچ بزرگتر یعنی ۹۰ اینچ مربع شده بود. می‌توان گفت با کم‌رونق شدن سبک «سرو اند والی» و رواج یافتن بازی از انتهای زمین، فدرر به نوعی مجبور به انجام این تغییر مهم شد. او با این راکت توانست یک عنوان قهرمانی دشت کند.

فدرر در مسابقات یو اس اپن ۲۰۰۲ – Bongarts / Getty Images ©

مشخصات راکت

اندازه صفحه۸۵ اینچ مربع
وزن (با زه)۳۵۴ گرم
بالانس۱۰ پوینت سرسبک
الگوی زه۱۶×۱۸

۴- فوریه ۲۰۰۳ تا مه ۲۰۰۴: Pro Staff Tour 90

مدل Pro Staff Tour 90 را می‌توان سرآغازی در موفقیت‌های پرشمار بازیکن اهل بازل دانست. فدرر با این راکت توانست فاتح رقابت‌های ویمبلدون ۲۰۰۳ شود و نخستین عنوان گرند اسلم خود را جشن بگیرد. او با مدل Pro Staff Tour 90 در مجموع ۱۱ عنوان قهرمانی شامل دو عنوان گرند اسلم (ویمبلدون ۲۰۰۳ و اپن استرالیا ۲۰۰۴) به دست آورد.

فدرر در مسابقات ویمبلدون ۲۰۰۳ – Alex Livesey / Getty Images ©

مشخصات راکت

اندازه صفحه۹۰ اینچ مربع
وزن (با زه)۳۶۰ گرم
بالانس۹ پوینت سرسبک
الگوی زه۱۶×۱۹

۵- ژوئن ۲۰۰۴ تا دسامبر ۲۰۰۶: nSix-One Tour 90

گرچه مدل nSix-One Tour 90 تغییرات مهمی نسبت به راکت قبلی فدرر پیدا نکرده بود، اما تنیس‌باز سوئیسی توانست با این مدل دنیای تنیس را به زیر سیطرۀ خود درآورد. فدرر از مسابقات رولان گاروس ۲۰۰۴ شروع به استفاده از این راکت کرد و موفق شد در مسابقات ویمبلدون از عنوان قهرمانی خود دفاع کند. اسطوره سوییسی در بازه بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ که بسیاری از آن به عنوان بهترین دوران وی یاد می‌کنند مجموعاً ۳۰ عنوان قهرمانی شامل ۷ عنوان گرند اسلم به دست آورد.

فدرر در مسابقات یو اس اپن ۲۰۰۶ – Mike Ehrmann / Getty Images ©

مشخصات راکت

اندازه صفحه۹۰ اینچ مربع
وزن (با زه)۳۵۲ گرم
بالانس۹ پوینت سرسبک
الگوی زه۱۶×۱۹

۶- سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹: K Factor Six One Tour 90

۱۶ عنوان قهرمانی شامل ۶ عنوان گرند اسلم حاصل دورانی بود که فدرر از مدل K Factor Six One Tour 90 استفاده می‌کرد. قهرمانی تاریخی او در مسابقات رولان گاروس ۲۰۰۹ و تکمیل شدن کلکسیون افتخارات وی در رقابت‌های ۴گانۀ گرند اسلم، مهم‌ترین افتخاری بود که فدرر با این راکت به دست آورد. او  ماه بعد با همین راکت در یک ماراتن طاقت‌فرسا و تاریخی توانست اندی رادیک را در فینال مسابقات ویمبلدون شکست دهد و جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

فدرر در مسابقات رولان گاروس ۲۰۰۹ / perfect-tennis.com ©

فدرر در حال زدن ضربۀ توئینر به نواک جوکوویچ در نیمه‌نهایی آزاد آمریکا ۲۰۰۹ / atptour.com ©

مشخصات راکت

اندازه صفحه۹۰ اینچ مربع
وزن (با زه)۳۵۴ گرم
بالانس۹ پوینت سرسبک
الگوی زه۱۶×۱۹

۷- سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱: Six.One Tour BLX

فدرر با مدل Six.One Tour BLX در مجموع ۸ عنوان قهرمانی کسب کرد؛ قهرمانی او در مسابقات اپن استرالیا ۲۰۱۰ با این راکت به دست آمد. این مدل اما خاطرات چندان خوشی را برای هواداران استاد سوئیسی تداعی نمی‌کند. چراکه در نیمه‌نهایی مسابقات یو اس اپن ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱، فدرر تنها یک امتیاز با رسیدن به فینال رقابت‌ها فاصله داشت اما در هر دو سال نواک جوکوویچ در جو رعب‌آور استادیوم آرتور اش که به وضوح علیه او بود توانست فدرر را ناکام بگذارد و بازی را به‌سود خود به پایان برساند.

فدرر در مسابقات یو اس اپن ۲۰۱۱ – Matthew Stockman / Getty Images ©

مشخصات راکت

اندازه صفحه۹۰ اینچ مربع
وزن (با زه)۳۵۴ گرم
بالانس۹ پوینت سرسبک
الگوی زه۱۶×۱۹

۸- سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳: BLX Pro Staff Six.One 90

مدل BLX Pro Staff Six.One 90 تغییرات مهمی نسبت به چند مدل قبل پیدا نکرد و می‌شود گفت تنها رنگ‌آمیزی آن عوض شد. خاطرۀ خوب قهرمانی در مسابقات ویمبلدون ۲۰۱۲ با این راکت که ۱۷ـمین عنوان گرند اسلم را برای استاد سوئیسی به ارمغان آورد، برای همیشه در یاد طرفداران فدرر خواهد ماند. او در مجموع با این مدل ۷ جام قهرمانی را به افتخارات خود اضافه کرد.

** فدرر در یک بازۀ کوتاه دو هفته‌ای در مسابقات هامبورگ و گشتاد ۲۰۱۳ از یک راکت آزمایشی استفاده کرد. صفحۀ این راکت از مدل‌های قبلی که سالیان متمادی از آن‌‌ها استفاده می‌کرد، بزرگتر بود. حذف زودهنگام از مسابقات ویمبلدون ۲۰۱۳، عدم کسب نتایج دل‌خواه در مسابقات گرند اسلم و احتمالاً شکست‌‌ در دیدارهای مهم مقابل دو رقیب دیرینش یعنی رافائل نادال و نواک جوکوویچ، استاد سوئیسی را به صرافت یک تغییر مهم دیگر در راکت خود واداشته بود. اگرچه انتظار می‌رفت او تا پایان سال نیز با همین راکت کار را دنبال کند اما پیش از آغاز رقابت‌های یو اس اپن ۲۰۱۳، بار دیگر به استفاده از مدل BLX Pro Staff Six.One 90 روی آورد و در تورنمنت فینال تور جهانی در لندن نیز با این راکت به قهرمانی رسید.

فدرر در مسابقات ویمبلدون ۲۰۱۲ / thestar.com ©

استاد سوئیسی در مسابقات هامبورگ ۲۰۱۳ – Joern Pollex / Getty Images ©

مشخصات راکت

اندازه صفحه۹۰ اینچ مربع
وزن (با زه)۳۵۷ گرم
بالانس۸ پوینت سرسبک
الگوی زه۱۶×۱۹

۹- ماه ژانویه تا ماه ژوئن ۲۰۱۴: نسخۀ آزمایشی

از ابتدای سال ۲۰۱۴ فدرر مجدداً به بازی با راکتی ‌مشکی‌رنگ که مدل آن نامشخص بود و اندازۀ صفحۀ آن نیز بزرگ‌تر (احتمالاً ۹۷ یا ۹۸ اینچ مربع) به نظر می‌رسید روی آورد و تا پایان مسابقات ویمبلدون نیز از آن استفاده کرد. او با این راکت نیز توانست ۲ عنوان قهرمانی کسب کند.

فدرر در مسابقات آزاد استرالیا ۲۰۱۴

گفتنی است نسخۀ جدید راکت BLX Pro Staff Six.One 90 با نام Pro Staff 90 در ابتدای سال ۲۰۱۴ راهی بازار شد اما فدرر هیچ‌گاه از این راکت استفاده نکرد.

راکت Pro Staff 90 که فدرر هیچ‌وقت از آن استفاده نکرد. / protennistips.net ©

۱۰- ماه ژوئیه ۲۰۱۴ تا ماه ژوئن ۲۰۱۶: Pro Staff RF97 Autograph

بالاخره دوران گذار به سر آمد. راکت جدید استاد سوئیسی با حضور او در مسابقات مسترز کانادا ۲۰۱۴ رونمایی شد. مدل Pro Staff RF97 Autograph که رنگ و لعابی تازه نسبت به مدل‌های قبلی داشت دست‌خوش تغییر مهمی شده بود؛ اندازۀ صفحۀ آن از ۹۰ اینچ مربع به ۹۷ اینچ مربع افزایش یافته بود. این دومین تغییر عمده در سیر تغییرات راکت‌های فدرر به‌شمار می‌آمد. او با این راکت به سه فینال گرند اسلم راه یافت اما در هیچ‌کدام نتوانست قهرمان شود. فدرر با این مدل مجموعاً ۹ جام قهرمانی دیگر به دست آورد.

فدرر در مسابقات سینسیناتی ۲۰۱۵ / theathletic.com ©

مشخصات راکت

اندازه صفحه۹۷ اینچ مربع
وزن (با زه)۳۵۷ گرم
بالانس۹ پوینت سرسبک
الگوی زه۱۶×۱۹

۱۱- سال ۲۰۱۷ تا ماه ژوئیه ۲۰۱۸: Pro Staff RF97 Autograph

پس از حدود ۶ ماه دوری از رقابت‌های تنیس به‌دلیل مصدومیت زانو، فدرر از ابتدای فصل ۲۰۱۷ استفاده از راکت Pro Staff RF97 Autograph را که خود او نیز در طراحی ظاهری آن نقش داشت آغاز کرد. در طراحی این راکت با الهام از طرح کت‌وشلوارهای تاکسیدو از رنگ‌های مشکی مات و براق استفاده شده که جلوه‌ای خاص و شکیل به آن داده است. اندازۀ صفحۀ بزرگتر به فدرر اجازه می‌داد تا ضربات خود – به‌ویژه ضربه بک‌هند را با قدرت بیشتری بزند. دور بودن از فضای مسابقات در دوران مصدومیت به استاد سوئیسی این فرصت را داد تا ضربات بک‌هند و برگشت سرویس خود را که پاشنه‌آشیل بازی او بود تقویت کند. فدرر در رقابت‌های اپن استرالیا ۲۰۱۷ مزد زحماتش را گرفت و با شکست رافائل نادال اسپانیایی در فینالی تماشایی و خاطره‌انگیز موفق شد پس از ۵ سال جام قهرمانی یک گرند اسلم را بالای سر ببرد، ضمن اینکه این پیروزی به معنای شکسته شدن طلسم ۱۰ ساله ناکامی‌های او در مقابل رقیب دیرینش در مسابقات گرند اسلم نیز بود. فدرر در ادامۀ فصل ۲۰۱۷ نیز چندین پیروزی مهم دیگر برابر ماتادور به‌دست آورد به طوری‌که می‌توان گفت تقابل او با نادال پس از استفاده از این راکت وارد مرحله تازه‌ای شد. فدرر با مدل Pro Staff RF97 Autograph در رقابت‌های ویمبلدون ۲۰۱۷ و اپن استرالیا ۲۰۱۸ نیز به مقام قهرمانی دست یافت. او در مجموع ۱۴ عنوان قهرمانی شامل سه عنوان گرند اسلم با این راکت کسب کرد.

شادی فدرر پس از قهرمانی در مسابقات اپن استرالیا ۲۰۱۷ – Cameron Spencer / Getty Images ©

مشخصات راکت

اندازه صفحه۹۷ اینچ مربع
وزن (با زه)۳۵۷ گرم
بالانس۹ پوینت سرسبک
الگوی زه۱۶×۱۹

۱۲- فصل چمن، سال ۲۰۱۸: Pro Staff RF97 Autograph – Tuxedo Frame

با شروع فصل چمن در سال ۲۰۱۸، فدرر در مسابقات اشتوتگارت راکت Pro Staff RF97 Autograph خود را با شمایلی جدید به دست گرفت. تفاوت این راکت مانند دو مدل قبلی تنها در شکل ظاهری آن بود.

فدرر در رقابت‌های اشتوتگارت ۲۰۱۸ – Marijan Murat / AP ©

۱۳- مسابقات لیور کاپ ۲۰۱۸: Pro Staff RF97 Autograph 2018 – Laver Cup Special Edition

شرکت ویلسون به‌مناسبت مسابقات لیور کاپ ۲۰۱۸، نسخه‌ای ویژه از راکت Pro Staff RF97 Autograph را با رنگ‌ قرمز و به تعداد محدود تولید کرد که استاد سوئیسی در طول این رقابت‌ها با آن بازی کرد.

 فدرر پس از مسابقات لیور کاپ مجدداً با راکت تمام‌مشکی خود در رقابت‌ها ظاهر شد و دیگر از راکت مشکی/سفید استفاده نکرد.

استاد سوئیسی در تورنمنت لیور کاپ ۲۰۱۸ / Getty Images ©

۱۴- مسابقات لیور کاپ ۲۰۱۹: Pro Staff RF97 Autograph 2019 – Laver Cup Special Edition

همانند سال ۲۰۱۸، کمپانی ویلسون در مسابقات لیور کاپ ۲۰۱۹ یک راکت ویژه و این‌بار با رنگ آبی برای استاد سوئیسی طراحی کرد. مشخصات فنی این راکت فرقی با راکت قبلی او نداشت و تنها رنگ‌آمیزی آن متفاوت بود.

فدرر در رقابت‌های لیور کاپ ۲۰۱۹ – Instagram/lavercup ©

_________________________________________________
* اعداد ذکر شده در جداول این مطلب، مشخصات راکت‌هایی است که در نسخه‌های تجاری عرضه شده‌اند و با راکتی که خود فدرر از آن‌ها استفاده کرده متفاوت است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا